NInnis carpe diem

NInnis carpe diem
Ninnis Carpe Diem

torsdag 4 april 2013

Längtan efter surrrrr....=)



Godmorgon !!




Hamnade igår ute på altanen med en
 kopp kaffe och njöt av solen sista strålar. 
Hörde underbara fågelserenader ljuda i luften 
och kom på mig själv att längta efter
 surret från en humla...=)

Jag har alltid fascinerats av denna 
lilla krabat som hjälper mig i min trädgård 
utan lön men väl logi.....=)



I Sverige finns det 39 arter av humlor 
om man räknar in de nio arterna av snylthumlor. 
De vanligaste arterna är ljus jordhumla 
( Lundhumla ) hushumla, ljunghumla, ängshumla, 
trädgårdshumla och åkerhumlan.



En långlivad myt om humlor är att de
 enligt fysiska lagar inte borde kunna flyga 
och att det är en gåta att de flyger ändå.
Denna myt stiftades på 1930-talet och enligt 
deras/dåtidens aerodynamiska grundlagar
 tolkades det så. Idag vet vi att humlan flyger
 med en oscillerande vinge som mer påminner 
om ett helikopterblad än en flygplansvinge.

( all fakta taget från Wikipedia )




Längtan efter sommaren är stor och jag
 måste småle åt mitt inlägg men 
ingen kunskap är tung att bära....!!!

Ha det bäst !!!

Kram Ninni





5 kommentarer:

  1. Humlorna är runda,gulliga och hjälpsamma! Så inte skadar det att få veta lite mer om dem!
    Hos mig hade en fluga vaknat idag!

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  2. Vet inte om jag längtar efter just humlans surr eller att vifta bort en fluga. Men jag längtar efter värme att gå barfota i gräset.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  3. Här är en till hummelälskare !
    -Tänk så mycket vi har att tacka dom för...Och dessutom är dom ju så vackra ! - Svart/gula som dom är ;)
    Några andra som jobbar oavlönade är ju bina.
    -En av sönerna tänker starta upp några bisamhällen här hos oss. - Och det tackar vi ju för !
    Ha en fortsatt fin vårvintervecka !
    Kram Anneli ♥

    SvaraRadera
  4. Mmm, visst är de älskliga, de små flygande luddiga sötnosarna. Roligt att du skrev lite om dem.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  5. Hejsan, ja nu börjar man känna vårdoften lite grann. Som Malin sa härom morronen,-Åå det luktar lite vår nu....typ koskit. Hi hi. Gummibokstäverna köpte jag på Panduro.
    Kram Ninna

    SvaraRadera