NInnis carpe diem

NInnis carpe diem
Ninnis Carpe Diem

lördag 21 april 2012

Anneli dagen....=)


Gult är inte fult.....=)





Har på morgonen lekt med kameran för att 
försöka fånga skönheten i den gula liljan som
 pryder bordet så underbart.
Gult är en svår färg som får jobba hårt för att
 göra sig rättvisa men ful det är
 den då långt ifrån ....=)






Denna doftfria lilja pryder just nu mitt hem med sin skönhet .
Den får mig att längta efter alla mina underbara liljor
 utomhus som just nu ligger och väntar med spänning på
 att få titta upp och inom kort bjuda på ögonfröjd.







Som denna härliga gula daglilja 
(som jag ej vet namnet på )
men som serverar mig vackra blommor under
 en lång period varje sommar....=)

Vad jag däremot inte längtar efter är liljornas
efterhängsna små röda rackare som tycker att dom har
 rättighet att mumsa upp mitt ögongodis.



Liljebagge (Lilioceris lilii)
Bild lånad från Wikipedia.


Nu har jag dock fått mig ett tips på hur man ska få 
dom små röda dj...larna att lämna plantorna ifred .
 Man ska strö cayennepeppar i en cirkel ca 1 dm från
 liljorna så ska visst baggarna fly sin väg.
Detta ska testas i min trädgård...bära eller brista !!!



Stort grattis på namnsdagen alla mina "namne"...<3





Ha nu en alldeles underbar lördag....!!!



Kramen....

 Anneli "Ninni" Lindkvist








1 kommentar:

  1. Jag "mördar" dom rackarna genom att mosa sönder dom ;) Nu ska jag pröva ditt pepparknep också !
    - Men först måste en halv meter snö tina bort så blombänkarna kommer fram....SUCK!
    Grattis till det vackra namnet Anneli !
    Kram och ha en fin helg !
    Anneli ♥

    SvaraRadera